Monthly Archives: November 2010

Wikileaks, cont.

For handy reference, here is the New Yorker profile of WikiLeaks founder Julian Assange, which ran back in June.

Leave a comment

Filed under computers, Journalism, leaks, media, Politics, publishing, Wikileaks


By Chris Daly

If you like to read about reading, or if you like to think about thinking, don’t miss this piece from the Sunday Boston Globe. Harvard prof. Ann Blair makes some interesting observations about the history of printing and the experience of living through an information explosion.

Here’s a chunk:

Human history is a long process of accumulating information, especially once writing made it possible to record texts and preserve them beyond the capacity of our memories. And if we look closely, we can find a striking parallel to our own time: what Western Europe experienced in the wake of Gutenberg’s invention of printing in the 15th century, when thousands upon thousands of books began flooding the market, generating millions of copies for sale. The literate classes experienced exactly the kind of overload we feel today — suddenly, there were far more books than any single person could master, and no end in sight. Scholars, at first delighted with the new access to information, began to despair. “Is there anywhere on earth exempt from these swarms of new books?” asked Erasmus, the great humanist of the early 16th century.

Leave a comment

Filed under blogging, computers, history, Journalism, media, publishing


Not to be missed among the deluge of “cables” is this statement by Times executive editor Bill Keller.

A Note to Readers: The Decision to Publish Diplomatic Documents

The articles published today and in coming days are based on thousands of United States embassy cables, the daily reports from the field intended for the eyes of senior policy makers in Washington. The New York Times and a number of publications in Europe were given access to the material several weeks ago and agreed to begin publication of articles based on the cables online on Sunday. The Times believes that the documents serve an important public interest, illuminating the goals, successes, compromises and frustrations of American diplomacy in a way that other accounts cannot match.

The Source of the Material

The documents — some 250,000 individual cables, the daily traffic between the State Department and more than 270 American diplomatic outposts around the world — were made available to The Times by a source who insisted on anonymity. They were originally obtained byWikiLeaks, an organization devoted to exposing official secrets, allegedly from a disenchanted, low-level Army intelligence analyst who exploited a security loophole. Beginning Sunday, WikiLeaks intends to publish this archive on its Web site in stages, with each batch of documents related to a particular country or topic. Except for the timing of publication, the material was provided without conditions. Each news organization decided independently what to write about the cables.

Reporting Classified Information

About 11,000 of the cables are marked “secret.” An additional 9,000 or so carry the label “noforn,” meaning the information is not to be shared with representatives of other countries, and 4,000 are marked “secret/noforn.” The rest are either marked with the less restrictive label “confidential” or are unclassified. Most were not intended for public view, at least in the near term.

The Times has taken care to exclude, in its articles and in supplementary material, in print and online, information that would endanger confidential informants or compromise national security. The Times’s redactions were shared with other news organizations and communicated to WikiLeaks, in the hope that they would similarly edit the documents they planned to post online.

After its own redactions, The Times sent Obama administration officials the cables it planned to post and invited them to challenge publication of any information that, in the official view, would harm the national interest. After reviewing the cables, the officials — while making clear they condemn the publication of secret material — suggested additional redactions. The Times agreed to some, but not all. The Times is forwarding the administration’s concerns to other news organizations and, at the suggestion of the State Department, to WikiLeaks itself. In all, The Times plans to post on its Web site the text of about 100 cables — some edited, some in full — that illuminate aspects of American foreign policy.

The question of dealing with classified information is rarely easy, and never to be taken lightly. Editors try to balance the value of the material to public understanding against potential dangers to the national interest. As a general rule we withhold secret information that would expose confidential sources to reprisals or that would reveal operational intelligence that might be useful to adversaries in war. We excise material that might lead terrorists to unsecured weapons material, compromise intelligence-gathering programs aimed at hostile countries, or disclose information about the capabilities of American weapons that could be helpful to an enemy.

On the other hand, we are less likely to censor candid remarks simply because they might cause a diplomatic controversy or embarrass officials.

Government officials sometimes argue — and the administration has argued in the case of these secret cables — that disclosures of confidential conversations between American diplomats and their foreign counterparts could endanger the national interest by making foreign governments more wary of cooperating with the United States in the fight against terrorists or other vital activities.

Providing an Analysis

Of course, most of these documents will be made public regardless of what The Times decides. WikiLeaks has shared the entire archive of secret cables with at least four European publications, has promised country-specific documents to many other news outlets, and has said it plans to ultimately post its trove online. For The Times to ignore this material would be to deny its own readers the careful reporting and thoughtful analysis they expect when this kind of information becomes public.

But the more important reason to publish these articles is that the cables tell the unvarnished story of how the government makes its biggest decisions, the decisions that cost the country most heavily in lives and money. They shed light on the motivations — and, in some cases, duplicity — of allies on the receiving end of American courtship and foreign aid. They illuminate the diplomacy surrounding two current wars and several countries, like Pakistan and Yemen, where American military involvement is growing. As daunting as it is to publish such material over official objections, it would be presumptuous to conclude that Americans have no right to know what is being done in their name.

In the coming days, editors and reporters will respond to readers on the substance of this coverage and the decision to publish. We invite questions at



Leave a comment

Filed under history, Journalism, leaks, media, New York Times, Politics, Wikileaks

Olbermann Gave Lots Less than his Boss

By Chris Daly

So, Keith Olbermann of MSNBC has already nearly served his sentence for donating a total of $7,200 to Democrats.

First things first: The conditions under which he works are not a matter of theory, or constitutional interpretation, or wishful thinking, or anything else. He has a contract, which requires him to abide by NBC News policies. Any time a journalist accepts a check in return for full-time employment, he or she is no longer a free agent. If you take the money, you accept the rules. If you don’t like them, you can quit (and regain all your freedoms, except the freedom to cash those paychecks). So, that part of this flap is a no-brainer.

Still, we may want to step back from that and ask the broader question: In general, is it a good idea for journalists to donate to political candidates? (And a corollary: is it an equally good idea for reporters as for columnists or other opinion-mongers?)

Opinions vary (as they should). Some journalists have never bought into the ideal of political neutrality. There is a long tradition of advocacy journalism in America — in fact, it goes back much further in our history than the professional/objective model.

Fox News, for example, apparently does not impose a no-giving rule on its talent. Thus, not only did Rupert Murdoch donate to conservatives this season, so did Sean Hannity — without any punishment.

Back to Olbermann and MSNBC. He broke a company policy and got punished. That was the company’s prerogative, but was it a good idea? Was it hypocritical?

I would say there is a blatant double-standard, based on the track record of political donations by NBC executives. Find out about NBC president Robert Wright here. Go to the FEC records to see the donation record of Wright’s boss, Jeffrey Immelt, the chairman and CEO of GE  (which still owns NBC).







It seems to me that an argument can be made for banning and for allowing donations. What I can’t see is why it is OK to ban donations by the help but allow donations by the top brass.





Leave a comment

Filed under Fox News, Journalism, media, Olbermann, Politics


By Chris Daly

On the morning after the election, here is a question about the news media’s coverage of this election season:

What do the following all have in common?

Meg Whitman

Tom Tancredo

Carl Paladino

Carly Fiorina

Linda McMahon

Christine O’Donnell

Sharron Angle

Joe Miller*

For one thing, they are all Republicans.

For another thing, they all lost.

They all also enjoyed a bump from the news media that touted their candidacies. Each one was presented at one point or another as a serious contender for an important statewide office. Granted, some of these races were close. But it has to be asked: how is it that as recently as last weekend, someone could have gotten the impression from major media outlets that most or all of these people were going to win? Did reporters not understand the electorate in those states? Did they know but prefer a different narrative?



*In Alaska, they are still counting votes, but Miller was running well behind the write-in candidate.


Leave a comment

Filed under Journalism, media, Politics

“Corrupt Bastards” context

Perhaps worth noting is this bit of context for Sarah Palin’s denunciation of the media. This suggests that the phrase “corrupt bastards” has a history in Alaska politics.
Also perhaps worth noting: According to Wikipedia, the one prominent Alaska Republican who was NOT implicated in the scandal was Lisa Murkowski — the very figure Palin is trying to defeat by backing Joe Miller.
For a state with a tiny population, Alaska sure generates some complicated political conflicts.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a comment

Filed under Uncategorized